Jak správně zahřívat závodní pneumatiky

Zahřátí závodních pneumatik na správnou provozní teplotu je klíčové pro dosažení maximální přilnavosti, výkonu i životnosti směsi. I ten nejlepší podvozek a pneumatiky pro závod od Extreme Performance Tyres nebudou fungovat optimálně, pokud vyjedou studené. Důvod je jednoduchý – závodní gumy potřebují dosáhnout pracovních teplot.

 V tomto článku si vysvětlíme, proč a jak závodní pneu správně zahřívat.

Proč je zahřívání závodních pneumatik důležité

Optimální teplotní okno směsi: Závodní pneumatiky jsou navrženy tak, aby poskytovaly nejlepší výkon v určitém teplotním rozmezí. Například VR2 R5B má teplotní okno od 15°C - 50°C. Při této teplotě guma změkne, je pružná a dokáže se přizpůsobit mikroskopickým nerovnostem asfaltu – doslova se do nich „zakousne“ jako suchý zip a vytvoří maximální přilnavost. Pokud ale pneumatiky nejsou dostatečně zahřáté, směs zůstává tvrdá a nepřilnavá. Studená závodní směs nedokáže správně kopírovat povrch a místo přilnutí může docházet k trhání gumy. Na běhounu se to projeví naloupanými šupinkami a prasklinkami – tzv. cold tearing. Takové poškození nejen snižuje grip, ale také zkracuje životnost pneumatiky.

Každá směs má jiné teplotní okno, proto doporučujeme si důkladně pročíst specifikace.

546619668_1275578121030788_3834596573130379302_n

 

Životnost pneumatik: Správným zahřátím také prodloužíte životnost směsi. Závodní pneu jsou konstruovány na omezený počet tepelných cyklů. Každý další cyklus trochu snižuje elasticitu směsi a zhoršuje její vlastnosti.. Pokud gumy hned na začátku “zničíte” jízdou za studena nebo je budete opakovaně přehřívat a chladit, připravujete se o cenné kilometry optimálního výkonu. Postupné a kontrolované zahřátí zajistí, že se směs stabilizuje a vydrží podávat konzistentní výkon po delší dobu - doporučujeme tento článek.

Jak správně pneumatiky zahřát

Existuje několik osvědčených metod, jak závodní pneumatiky před jízdou ohřát na ideální teplotu. Kombinace těchto postupů vám umožní dostat z Extreme Performance Tyres maximum výkonu hned od startu, a zároveň předejít poškození směsi či ztrátě gripu.

K zahřátí pneumatik je potřeba přistoupit komplexně, ideální zahřátí by měli jít od vnitřku - tzn. od správně zahřátých brzd, disk, přes zahřátý vzduch v pneumatikách až po běhoun.

Postupné zahřívání jízdou (warm-up lap)

Nejjednodušší způsob zahřátí pneu je postupná zahřívací jízda. Pokud to charakter závodu dovoluje (např. na okruhu nebo při tréninkové jízdě), věnujte prvních několik kol či kilometrů pozvolnému zvyšování tempa. Začněte plynule – akcelerujte zvolna a mírně kličkujte ze strany na stranu, abyste zahřáli také bočnice. Nezapomeňte, že teplo musí jít zevnitř od brzd, ale vyhněte se prudkému brzdění na studené gumě. Během 10–15 minut byste měli postupně dostat pneumatiky do pracovního rozsahu. Poslední zahřívací kolo před ostrou jízdou můžete jet svižněji – dovolte pneumatikám dosáhnout závodní rychlosti a tím i maximální teploty, ale stále kontrolovaně (žádné zbytečně agresivní manévry či drifty). Pozor na mokré pneumatiky Extreme VR3 s mokrou směsí W3, zde nesmí dojít k přehřátí.

Tip: U rally a dalších disciplín bez možnosti zaváděcího kola je to složitější, na přejezdech není možnost pneumatiky důkladně prohřát. Dbejte na bezpečnost – zahřívejte jen tam, kde tím nikoho neohrozíte.

Použití nahřívacích dek 

Dalším řešením je použití nahřívacích dek. Tyto „dečky“ dokážou gumy předehřát ještě před tím, než vyjedete na trať – běžně na teplotu okolo 70–80 °C, což bývá blízko ideální provozní teploty závodní pneu. Výhodou je, že máte okamžitě po vyjetí k dispozici grip a první zatáčka vás nezaskočí nepředvídatelným chováním vozu. Pamatujte, že studený asfalt a okolní vzduch mohou gumy velmi rychle ochladit – proto se dečky sundávají až těsně před startem. Mimochodem, není vhodné pokoušet se zahřát pneumatiky prokluzováním (tzv. burnoutem) na místě – to sice ohřeje vrchní vrstvu běhounu, nicméně je důležité prohřát pneumatiku celou.

540297542_1266211985300735_74788611642518560_n

Závěrem a důležitá rada

Ať už jste amatérský nadšenec na trackday, nebo ostřílený závodník v rally, nikdy nepodceňujte význam teploty a tlaku ve svých pneumatikách. Před každým ostrým startem si udělejte čas na zahřívací rutinu – vaše závodní pneu se vám odmění špičkovým gripem, konzistentním chováním a delší výdrží směsi.

Pokud není možné pneumatiky zahřát jakýmkoli způsobem, je lepší úvodní část rychlostní zkoušky raději „prodat“ a postupně zvyšovat závodní tempo, než riskovat havárii – nebo v horším případě vlastní zdraví. Lepší pomalejší čas než žádný.

Najdete u nás kompletní nabídku Extreme Performance Tyres – od měkkých směsí R5B pro sprinty až po mokré VR3 do deště. Rádi vám poradíme s výběrem správné směsi i rozměru pro váš vůz a disciplínu.